Support

010 – 30 31 999 support@itsynergy.nl

Sales

010 – 30 31 930 sales@itsynergy.nl

ICT Waarborg gecertificeerd

Grootste ICT community partner

Voip telefoonnummer toestel
Brent van Mastrigt

Brent van Mastrigt

Wat is en kost een 0800 nummer?

In dit artikel:
    Add a header to begin generating the table of contents

    Stel, je computer is er plotseling mee gestopt. Je moet nu toch echt dat ene werkdocument nog uploaden op de cloud van je bedrijf. Een computerzaak op zoeken kost te veel tijd, wat doe je? Je belt een hulplijn. We hebben het allemaal wel een keer gedaan voor uiteenlopende redenen. Maar hoe werken deze nummers eigenlijk?

    De historie van 0800-(service)nummers

    Een 0800 nummer is een nummer bedoeld voor bedrijven. Het is een gratis nummer om te bellen en wordt dus vaak gebruikt voor klantenservice. Het nummer werd op 1 januari 1997 opgenomen in het nummerplan. Op dat moment werd dat nog beheerd door OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit). Inmiddels is dit verandert naar het ACM (Autoriteit Consument en Markt). Voor 1990 werden er voor bedrijven vaak nog 06-nummers gebruikt. Deze konden toen ook gratis gebeld worden. Telefonie werd bij bedrijven echter steeds populairder. Door de plotselinge groei dreigde er een tekort aan nummers te komen. Daarom werd een nieuwe reeks bedacht, het 0800 nummer. Voor een korte periode bestonden de 2 nummers tegelijk als gratis te bellen. Toch werd er besloten om maar 1 nummer te hebben dat gratis te bellen werd. In 2000 werd het laatste gratis 06 nummer overgezet naar een 0800 nummer. 

    De kenmerken van een 0800-nummer

    Een vereiste voor het 0800 nummer is dat je natuurlijk het gebruikt voor een bedrijf. Je kunt niet voor jezelf een 0800 nummer aanvragen, als je wilt dat mensen je gratis kunnen bellen. 

    Het 0800 nummer is niet hier in Nederland bedacht. Het is overgenomen uit de Verenigde Staten. Ze gebruikte daar al veel langer een servicenummer waar je gratis naar kon bellen. Dit werd het ‘toll free number’ genoemd oftewel, een nummer zonder tolgeld. Hoewel het 088 nummer en 0800 nummer veel op elkaar lijken, zitten er wel een verschil tussen. Het 088 nummer wordt uitgeven in grote nummer blokken. Het 0800 nummer in tegenstelling wordt uitgegeven als individuele nummers, je krijgt dus maar 1 nummer per keer. 

    Er zit wel een groot limiet aan het 0800 nummer. Het is niet in het buitenland bereikbaar. Dit betekent dat buitenlandse klanten dit nummer niet kunnen bellen. Het 0800 nummerreeks wordt namelijk niet in alle landen gebruikt. Daarnaast kunnen de kosten niet omgerekend worden naar een Nederlandse nummerhouder. 

    Een eigen 0800-nummer aanvragen

    Een 0800 nummer aanvragen doe je natuurlijk bij het ACM (Autoriteit Consument en Markt). Daar kun je kiezen uit een kort 0800 nummer (0800-1234) of een lang 0800 nummer (0800-1234567). Hierbij is het goed om te weten dat het korte 0800 nummer wat duurder is om te registreren dan een lang 0800 nummer.  Bij het aanvragen kun je ook je eigen nummer uitkiezen. Voorkeur gaat vaak uit naar een nummerreeks die makkelijk te onthouden is, zoals bijvoorbeeld 0800-0305 van de Albert Heijn klantenservice. 

    Aan een aanvraag zitten natuurlijk ook kosten verbonden. Dit verschilt of je een lang of kort 0800 nummer kiest. Een kort 0800 nummer kost eenmalig EUR 115,00 en daarna jaarlijks EUR 44,00. Een lang 0800 nummer kost eenmalig EUR 59,00 en daarna jaarlijks EUR 22,00. Hier kun je ook aan zien dat de korte 0800 nummers populairder zijn. Deze zijn makkelijker te bellen en te onthouden. Daarnaast moet je ook een provider regelen. Deze kosten vallen meestal tussen de EUR 25 en EUR 65. De prijs hangt af van hoeveel extra service je wil van de provider.

    Kosten voor bellen naar een 0800-nummer

    Het bellen naar een 0800 nummer is in principe gratis. Dit verschilt wel met welk nummer jij belt. Het kost bijvoorbeeld wel geld om te bellen vanaf een mobiel nummer, maar deze kosten worden dan berekend bij de nummerhouder. Sommige bedrijven blokkeren automatisch al 06 nummers, om te zorgen dat zij niet extra hoeven te betalen. Het is dus belangrijk dat je wel oplet hoe je het 0800 nummer belt.

    Veelgestelde vragen

    Kun je met het maken van een 0800-nummer ook letters gebruiken?

    Ja. Je kan ook letters in plaats van nummers gebruiken. Dit kan dan bijvoorbeeld 0800-ITSYNERGY worden. Dit kan je nummer eens stuk herkenbaarder maken. Maar wel moeilijker om in te voeren op bijvoorbeeld je telefoon. 

    Hoe vraag je een provider aan?

    Een provider uitkiezen kan soms een ingewikkeld proces zijn. Want welke opties en extra’s passen specifiek bij jou? Om ellenlang onderzoek te voorkomen kun je het beste een specialist inschakelen om je te helpen met zoeken. 

    Wanneer wijst het ACM een nummer aanvraag af?

    Het ACM wil veiligheid creëren, dit doen ze vooral door controle. Zij wijzen een aanvraag af als zij vermoeden dat het 0800 nummer niet gebruikt wordt als afgesproken. Bijvoorbeeld als de nummerhouder zich niet houdt aan de telecommunicatie wetten, of het nummer gebruikt voor criminele doeleinden. Daarnaast moet je natuurlijk het aanvraagformulier volledig invullen.

    Vragen aan onze specialist?

    Brent van Mastrigt

    Brent van Mastrigt

    Brent is één van de 40 experts bij IT Synergy. Het liefst helpt hij klanten online vindbaar te maken, door het schrijven van teksten en het creëren van video's.

    Andere bekeken ook

    IT Synergy © All rights reserved 2020

    ICT Bedrijf beoordelingen en ervaringen

    itsynergy.nl 9.8 uit 10 gebaseerd op 15 reviews

    Scroll naar top