Handleiding Axeos PBX installatie

VoiP toestel birdview

Indien een nieuwe Axeos PBX geconfigureerd moet worden dien je eerst op IP Extranet onder, ‘Producten – XL – Orders’, de DNS naam van de nieuwe PBX op te zoeken.
Log in met de credentials welke op IP Extranet staan.

Installatie Axeos Template

Nadat de Axeos Template is gedownload, moet deze worden geupload in de PBX.
Druk rechtsboven op het tandwieltje op de webpagina van de PBX.

Navigeer naar, ‘Configuratie – Backup uploaden’ en zoek naar de Axeos Template op je computer.
Na het uploaden krijg je de volgende melding

Druk op sluiten om de PBX opnieuw op te starten met de template.
Na het opstarten krijg je de volgende melding te zien:

Druk op annuleren.
Hierna wordt de melding getoond om de Firewall regels toe te passen.

Druk op goedkeuren.
Het admin wachtwoord van de Axeos Template vind je in IP Extranet onder DNS/VPBX, 1291.

Certificaat instellen

Nadat de template actief is, moet het certificaat opnieuw ingeladen worden.
Navigeer naar ‘System – Certificates’, klik op ‘Certificates – Request’.
Vul de volgende settings in:

Waar de XXXX staat, dienen de 4 cijfers van DNS naam van de nieuwe PBX ingevuld te worden.
Druk op ‘Next’.

Accepteer de overeenkomst en druk op ‘Next’.

Indien alles goed is gegaan, krijg je bovenstaande melding te zien en moet je afsluiten met ‘Finish’.

Selecteer hierboven het juiste certificaat en druk op ‘Select’.
Selecteer daarna het oude certificaat en verwijder deze.

Toestel programmeren

Om een nieuw toestel te programmeren dien je de wizard ‘Phone user’ te volgen. Met deze wizard wordt het toestel, de gebruiker en de extensie geprogrammeerd in de PBX.

Log in op de PBX en navigeer naar het tandwieltje rechts boven in.
Navigeer naar ‘Wizards – Phone user’.

Hierna wordt het volgende scherm getoond:

Vul het volgende in:

  • Enter (GUI) User ID: nieuw intern nummer
  • Extension number: wordt automatisch ingevuld nadat een User ID is ingevuld
  • Enter full name..: naam van de gebruiker
  • Enter the email..: mailadres van de gebruiker (nodig voor password reset)
  • Password: kan default blijven
  • Pincode: kan default blijven
  • Language: Dutch
  • Caller-ID, overri…: leeg laten
  • Create voice mail: uit

Druk op ‘Next’.
Hierna wordt het volgende scherm getoond:

  • Selecter phone..: zoek in het dropdown menu het desbetreffende toestel op welke de gebruiker gaat krijgen
  • Enter MAC address..: vul het MAC adres van het toestel in. Dit is nodig om het toestel te laten provisionen met de PBX
  • Set phone password: default
  • Caller-ID, overri..: leeg laten

Druk op ‘Next’.
Hierna wordt het volgende scherm getoond:

Druk op ‘Finish’ om de set-up af te sluiten.
Volg de Wizard nogmaals indien er meerdere toestellen ingericht moeten worden.

Trunk aanmelden

Login op de PBX.
Navigeer naar ‘Communication – Trunks’ en klik op ‘Add’.
Maak de volgende settings:

Wachtwoord van de trunk vind je in PortaOne.

Local DID kan pas vanuit het dropdown menu worden geselecteerd, als deze onder ‘Dial Plan – Inbound’, is gedefinieerd.

Outbound plan aanmaken

Nadat de trunk is aangemaakt, moet een belplan aangemaakt worden.
Zonder belplan kan er niet gebeld worden.
Navigeer naar “Dial plan – Outbound plan”

Verwijder een van de 2 outbound plans.
Ken3 is t.b.v. een 3 cijferig kengetal/netnummer.
Ken4 is t.b.v. een 4 cijferig kengetal/netnummer.

Hierna navigeer je naar “Dial plan – Outbound” en klik op “Add”

Maak de volgende settings:

  • Trunk: De trunk die je bij trunk aanmelden hebt aangemaakt.
  • Dial prefix: De prefix welke gebruikt dient te worden om uit te bellen. Indien er bij prefix “0” wordt ingevuld, dient op deze wijze vanaf een toestel uitgebeld te worden; “001030319…”.
  • CallerID: Leeg laten, caller-id wordt meegegeven vanaf de trunk.
  • Description: Naam van de outbound trunk. Handig om in te vullen indien er meerdere outbound plans en trunks aangemaakt gaan worden
  • Outbound plan: Selecteer het outbound plan
  • Permissions: default
Vraag het onze specialisten!
we nemen zo snel mogelijk contact op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Brent van Mastrigt
Brent van Mastrigt
Brent is één van de 40 experts bij IT Synergy. Het liefst helpt hij klanten online vindbaar te maken, door het schrijven van teksten en het creëren van video's.

Over IT Synergy

Your way to the cloud

Van IT beheer tot IT support en van het inrichten van duizenden werkplekken tot online telefonie. Wij regelen het. Altijd met een glimlach, altijd bereikbaar en zonder verrassingen.

Scroll naar boven
Voordat je gaat...

We hopen dat je wat hebt gehad aan dit artikel! Waarschijnlijk ben je met een vraag hier terecht gekomen, maar hoe handig is het nu als je al deze tips en tricks over Microsoft 365, gewoon in je mailbox krijgt? Zo voorkom je vragen en kan jij de blitz maken bij je collega’s!

Vul hier je e-mail adres in en blijf altijd op de hoogte van de laatste Microsoft tips en handige tricks!

Excuses, we ervaren storing

Microsoft
Op dit moment ervaart Microsoft een storing. Het kan voorkomen dat inloggen in de online omgeving daarom niet lukt. We werken hard aan een oplossing. Excuses voor het ongemak.

Telefonie
Een storing op het telefonie platform zorgt ervoor dat wij geen inkomende telefoontjes aan kunnen nemen. Voor support kun je ons mailen op: support@itsynergy.nl