Support

010 – 30 31 999 support@itsynergy.nl

Sales

010 – 30 31 930 sales@itsynergy.nl

ICT Waarborg gecertificeerd

Grootste ICT community partner

Joshua Bolk

Joshua Bolk

Hoe kun je een Outlook e-mail intrekken?

In dit artikel:
    Add a header to begin generating the table of contents

    Misschien is het wel je grootste nachtmerrie als ondernemer: je stuurt een mail naar de verkeerde persoon. Wat doe je dan? Wacht nog even met het schrijven van een nieuwe mail om de situatie recht te zetten, want dat is misschien niet nodig! In deze blog vertel ik je hoe je een mail terug kan halen, zodat de ontvanger deze niet zal lezen. Heb je Outlook en is dit iets wat jou zou kunnen overkomen? Lees dan snel verder of bekijk onze video.

    Instructies voor het intrekken van een Outlook mail

    1. Open de e-mail die je wil intrekken op volledig scherm. Deze vind je bij ‘Verzonden items’. 
    2. Klik bij ‘Acties’ op ‘Dit bericht intrekken’.
    3. Er verschijnt een scherm in beeld waar je kan kiezen tussen ‘Ongelezen kopieën van dit bericht verwijderen’ en ‘Ongelezen kopieën verwijderen en vervangen door een nieuw bericht’. Selecteer je keuze.
    4. Ook kan je in dit scherm kiezen om voor iedere geadresseerde te laten weten of intrekken gelukt is of mislukt. Dit doe je door dit vakje aan te vinken of niet. Als je graag precies wil weten wie de e-mail ontvangen heeft, is het handig om het vinkje aan te zetten. Gaat het om een mail die geadresseerd is aan tientallen mensen? Dan is het vinkje uit handiger. Je zit namelijk niet te wachten op een overload aan mails in je inbox… 
    5. Met één klik op OK is het geregeld. Als je er bij stap 3 voor gekozen hebt om het bericht te vervangen door een nieuw bericht, opent er vanzelf een nieuwe e-mail die je kan aanpassen en versturen. 

    Wanneer werkt een Outlook mail intrekken wel en wanneer niet?

    Om eerlijk te zijn is de kans dat het intrekken van een Outlook e-mail lukt erg klein. Er zijn namelijk wat voorwaarden waar jouw e-mail aan moet voldoen. De criteria zijn als volgt:

    • Jij en de ontvanger bevinden je binnen dezelfde organisatie.
    • Jij en de ontvanger werken beiden met een Office 365- of een Microsoft Exchange-e-mail account. 
    • De e-mail is nog niet gelezen door de ontvanger.
    • De ontvanger ontvangt de e-mail niet in een andere map. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de ontvanger een regel heeft ingesteld waardoor jouw e-mail direct in een andere map belandt bij binnenkomst. Dan lukt terughalen niet. 

    Het succesvol terughalen van een Outlook e-mail gebeurt als je de e-mail binnen je eigen organisatie intrekt, als jij en de ontvanger beiden een Outlook mail account hebben én als de ontvanger eerst het intrekkingsbericht opent. Als dit gebeurt, wordt het oorspronkelijke bericht automatisch verwijderd uit het postvak van de ontvanger.

    E-mail intrekken niet gelukt?

    Dat je een kleine kans op succes hebt, betekent natuurlijk niet dat het niet het proberen waard is. Lukt het je echt niet om de mail terug te halen? Dan raad ik je aan om gelijk een nieuwe e-mail te sturen: ‘Oeps, de vorige mail was een foutje, dit is de goede’. Zo opgelost. Ik kan dan alleen nog zeggen dat voorkomen beter is dan genezen! Check daarom altijd even je mailtjes voordat je ze verstuurt. Na het lezen van deze blog, overkomt jou dit in ieder geval nooit meer!

    Veelgestelde vragen

    Als je graag wil weten of het terughalen gelukt is of niet, kan je dit in het proces aanvinken. Kies dan voor ‘Voor iedere geadresseerde laten weten of intrekken is gelukt of mislukt’. Lees voor een uitgebreide uitleg het stappenplan hierboven.

    De kans is klein. Toch is het het proberen waard. Het terughalen verloopt succesvol als je de e-mail binnen je eigen organisatie intrekt, als jij en de ontvanger beiden een Outlook mail account hebben én als de ontvanger eerst het intrekkingsbericht opent.

    Dat kan door in het proces te kiezen voor ‘Ongelezen kopieën verwijderen en vervangen door een nieuw bericht’. Lees voor een uitgebreide uitleg het stappenplan hierboven.

    Vragen aan onze specialist?

    Joshua Bolk

    Joshua Bolk

    Joshua is één van de 40 experts bij IT Synergy. Het liefst helpt hij klanten online vindbaar te maken, door het schrijven van teksten en ontwikkelen van websites. Zo nu en dan houdt hij er ook van om nieuwe applicaties op de proef te stellen.

    Andere bekeken ook

    IT Synergy © All rights reserved 2020

    ICT Bedrijf beoordelingen en ervaringen

    itsynergy.nl 9.8 uit 10 gebaseerd op 15 reviews

    Scroll naar top