Je gaat in de nieuwe ICT omgeving werken op een Terminal Server. Dit betekent dat jouw bureaublad niet op de werkplek staat geïnstalleerd waar jij op werkt, maar centraal vanuit het datacenter aan jou wordt gepresenteerd. Het voordeel van deze manier van werken is dat je op iedere werkplek kunt werken, met vrijwel elk soort verbinding. Jouw werkplek reist dus eigenlijk met jou mee. Het enige wat over een verbinding gaat zijn jouw toetsenbord aanslagen en jouw muisklikken. Jouw scherm wordt geprojecteerd op het apparaat waarmee je werkt. Dit kan dus bijvoorbeeld ook een iPad of een Android tablet zijn.
Lokaal opslaan van bestanden
Wij adviseren om lokaal (op jouw werkplek zelf) zo min mogelijk bestanden op te slaan, maar bestanden zoveel mogelijk op te slaan op de server. Bestanden die lokaal worden opgeslagen worden namelijk niet in de, back-up meegenomen en zijn ook niet vanuit een andere locatie (bijvoorbeeld thuis) op te vragen. Werken met de online omgeving betekent dat je overal vandaan kunt werken met jouw programma’s en bestanden.
Werken op kantoor of een vaste werkplek
Op het moment dat jij op kantoor op een vaste desktop werkt of op jouw vaste laptop, dan is daar voor jou de online omgeving reeds op geïnstalleerd. Er is al een veilige verbinding (zogeheten VPN verbinding) opgezet tussen het kantoor en het datacenter waar de servers staan. Kortom, je kunt vanaf deze werkplekken direct inloggen en jouw persoonlijke bureaublad of apps laden.
Wachtwoord wijzigen voor Terminal Server gebruikers
Wij verzoeken jou om regelmatig, eens in de drie maanden, jouw wachtwoord aan te passen in de online omgeving. IT Synergy werkt met single sign on, dat betekent dat, indien je in de online omgeving uw wachtwoord aanpast, dit ook wordt aangepast voor Office (Teams, Outlook etc.).
Een extern bureaublad toevoegen
Surf via jouw internet browser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Google Chrome) naar https://kantoor.uwdomein.nl/RDWeb/
Let op de S achter https.
Log in door jouw domeinnaam in te typen gevolgd door een ‘\‘ en daarna jouw ‘gebruikersnaam‘. Voorbeeld: jouwdomein\gebruikersnaam Typ vervolgens jouw wachtwoord bij ‘Password’.
Klik vervolgens op “Online werkplek”. Er wordt een RDP-icoontje gedownload (bij sommige browsers moet je op opslaan klikken), sla deze bijvoorbeeld op jouw bureaublad op. In het vervolg kun je deze stappen overslaan.
Klik op het icoontje wat je hebt gedownload.
Je krijgt het volgende scherm te zien (het kan er anders uitzien als je bijvoorbeeld een oudere versie van Windows gebruikt). Klik op ‘Don’t ask me for remote connections from this publisher again‘ en druk vervolgens op verbinden.
Typ nogmaals jouw gebruikersnaam inclusief jouw domein\gebruikersnaam met jouw wachtwoord, als dit is gelukt drukt u op ‘OK’.
Je kunt nu gebruik maken van de remote omgeving van het bedrijf.
Zelf je wachtwoord wijzigen van je externe bureaublad
Je kunt zelf je wachtwoord aanpassen op dezelfde website waar je, eerder in de handleiding, ook je RDP icoon hebt gedownload. Zie:https://kantoor.uwdomein.nl/RDWeb/.
Klik vervolgens op “change password”.
Vul hier je gegevens in, domein\naam en het oude wachtwoord en hierna twee keer het nieuwe wachtwoord.
Let op! Het nieuwe wachtwoord moet een hoofdletter, kleine letter, speciaal teken en een getal bevatten.
Zodra je op ‘Submit’ klikt past het wachtwoord zich automatisch aan.