Wat is en kost een 0900 nummer?

Picture of Jessy van Buren
Jessy van Buren

9 maart 2020

Inhoudsopgave

Wil jij ook zo goed mogelijk bereikbaar zijn voor je klanten? Een 0900 nummer zorgt ervoor dat je als bedrijf altijd en overal goed bereikbaar bent. Maar wat is dit 0900 nummer precies en welke kosten zijn eraan verbonden? In deze blog beantwoord ik jouw vragen over dit nummer.

De historie van 0900-(service)nummers

Op 1 januari 1997 werd het 0900 nummer in het leven geroepen. Een 0900 nummer wordt ook wel een servicenummer genoemd. Bedrijven maken gebruik van een 0900 nummer om beter bereikbaar te zijn voor haar klanten. Zo zetten zij deze nummers vaak in als informatienummer of als klantenservice-nummer.
Voordat deze nummers bestonden, maakten we gebruik van betaalde telefoondiensten via 06-nummers. Vanwege de grote groei aan mobiele telefonie werd besloten de 06-nummers uitsluitend voor mobiel bellen te gebruiken. In plaats van deze betaalde telefoonnummers werden de 0900 servicenummers in het leven geroepen.

Voor het jaar 2000 waren er nog een aantal gratis en betaalde 06-nummers die het werk van een 0800-nummer of een 0900-nummer deden. Per 1 januari 2000 zijn deze nummers overgezet naar de 0800 en 0900 nummerreeksen. Deze servicenummers worden vastgelegd in het register van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

De kenmerken van een 0900-nummer

  • Betaald nummer: organisaties maken gebruik van het 0900 nummer als zij behoefte hebben aan een nummer waar kosten aan verbonden zijn voor de eindgebruiker. Op deze manier kan de organisatie enigszins geld verdienen of in ieder geval een deel van de kosten terugverdienen.
  • Onzin belletjes voorkomen: doordat er kosten zijn verbonden aan dit 0900-servicenummer zullen er hoogstwaarschijnlijk alleen serieuze bellers bellen. Grappenmakers die voor de lol een 0900 nummer bellen, zullen zich bedenken wanneer ze horen dat er een kleine vergoeding in rekening wordt gebracht. Het ontlast daarnaast ook de servicedesk. Door de kosten zullen de mensen eerder geneigd te zijn even op de website te kijken.
  • Prefix varianten: prefix betekent niets minder dan ‘voorzetsel’, iets wat je ergens voorzet. Het 090(x) nummer kan in drie varianten voorkomen. 
    1. 0900-nummers zijn een prefix voor algemene telefonische dienstverlening.
    2. 0906-nummers zijn voor erotisch dienstverleningen.
    3. 0909-nummers zijn voor amusement diensten.
  • Per stuk: 0900 nummers worden per stuk uitgegeven. Dit betekent dat ze geen onderdeel zijn van een nummerreeks.
  • Buitenland: vanuit het buitenland is het niet mogelijk deze nummers te bellen. Ze zijn niet invoerbaar. In het buitenland wordt namelijk geen gebruik gemaakt van 0900-nummers. De internationale belkosten spelen hierbij een rol. Hierdoor is het lastig om deze kosten te verrekenen in Nederland.
  • Naambellen: een interessante instelling die 0900 nummers bieden is naambellen. Je kan je bedrijfsnaam verwerken in je nummer. Bijvoorbeeld 0900-ITSYNERGY. Let bij het aanvragen op dat je naam niet al is vergeven. Naamnummers zijn makkelijker te onthouden en helpt bij de branding van je organisatie.

Hoe vraag je een eigen 0900-nummer aan?

Wil je graag een eigen 0900 nummer aanschaffen? Je kan een nummer uitkiezen dat nog beschikbaar is. Deze moet vervolgens geregistreerd worden bij de ACM. Hier krijg je een bewijs van toegestuurd. Zoals eerder is aangegeven kan je er ook voor kiezen om een naam te gebruiken in plaats van een nummer. De procedure van aanvragen en verwerking duurt ongeveer drie weken. De eerste twee weken bij de ACM en de laatste week voor de activatie van het nummer. In die tussentijd houd ik je graag op de hoogte van de status!

Kosten voor een eigen 0900-nummer

De kosten die je maakt om een 0900 nummer aan te schaffen verschillen per gekozen provider. De prijzen liggen tussen de 25 en 45 euro per maand. Daarnaast betaal je aan de ACM een bepaald bedrag voor de toekenning van het nummer.

Kosten voor bellen naar een 0900-nummer

De kosten voor het bellen naar een 0900 nummer bepaal jezelf. Jij als nummerhouder mag bepalen hoeveel de beller betaalt. De ACM heeft overigens wel regels opgezet om dit alles in goede banen te leiden. Als nummerhouder kan je kiezen uit een tarief per minuut of per gesprek. Per minuut mag je van de ACM maximaal 1,10 vragen.  Bij een tarief per gesprek mag je maximaal 1,60 rekenen. De nummerhouder mag geen kosten rekenen voor een klantenservice.

Veelgestelde vragen

De tarieven moeten duidelijk zijn voor de beller. Vermeld het bijvoorbeeld als volgende: ‘de kosten voor dit gesprek bedragen…’ met aansluitend het door jouw gekozen tarief.

Verdienen is een groot woord. Je verdient iets terug aan een 0900 nummer, maar dit moet natuurlijk niet het doel zijn van de aanschaf van dit nummer.

  • Wanneer het aanvraagformulier onvolledig is ingevuld.
  • Wanneer de ACM verwacht dat je je niet houdt aan de telecommunicatiewet en andere regelgevingen.
Dit is misschien ook wat voor jou!
Academy emoji
Bekijk alles in onze academy

In de IT Synergy Academy vind je de leukste blog artikelen, handigste handleidingen en toffe klantcases over onze diensten, Microsoft 365, VoIP telefonie en de laatste ICT trends. Allemaal gratis te bekijken of downloaden, wel zo handig!

Microsoft Copilot in Excel
Microsoft Copilot in Word
Laat hier je nummer achter
We bellen je zo snel mogelijk terug!
Laat een bericht achter!
We beantwoorden je vraag binnen 1 werkdag
Plan vrijblijvend een afspraak in
en kom in contact met Koen
Klantcase
Hoe HefGroep-KindeRdam
naar de cloud ging