Vergelijking clouddiensten: Dropbox vs. OneDrive vs. Google Drive

Jessy van Buren
Jessy van Buren

28 juli 2020

Daan aan het werk achter de online werkplek

Werken met verschillende cloud oplossingen is tegenwoordig niet meer weg te denken bij (MKB) bedrijven en voor persoonlijk gebruik. Werken in de cloud is namelijk veilig, snel en efficiënt. Zolang je internet hebt, kun je via een zogeheten drive altijd bij jouw eigen documenten en eventueel die van je collega’s. Je kunt in sommige gevallen zelfs op hetzelfde moment aan een document werken. Hierdoor ben je niet langer gebonden aan een vaste werkplek. Om te zorgen dat jij een goede keuze kunt maken voor een passende cloud oplossing, vergelijken we hieronder OneDrive, Dropbox en Google Drive. 

Meer weten over veilig werken in de cloud? Lees hier!

Dropbox

Dropbox is een cloud provider van cloud opslagruimtes voor particulieren en grote bedrijven. Het verzamelt al jouw bestanden op een plek, zodat je overal toegang hebt tot jouw bestanden. 

Voordelen Dropbox

Nadelen Dropbox

OneDrive

De cloud oplossing voor het online opslaan en delen van documenten van Microsoft Office 365 is OneDrive. Hierdoor kun je veilig en makkelijk al jouw documenten, foto’s en video’s uploaden en eventueel delen met collega’s. Zo kun je makkelijk (samen)werken vanaf een online werkplek.

Voordelen OneDrive

Nadelen OneDrive

Google Drive

Google Drive is de cloud opslagdienst van Google en de tegenhanger van OneDrive. Via Google Drive kun je gemakkelijk online in bestanden samenwerken en bestanden delen. Het is gekoppeld aan Gmail, de e-mailservice van Google. 

Voordelen Google Drive

Nadelen Google Drive

Dropbox VS OneDrive VS Google Drive

IT Synergy's favoriet

Als we alle voor- en nadelen bekijken, kun je in alle opslagdiensten jouw bestanden veilig opslaan en delen. OneDrive en Google Drive zijn echter het meest geschikt om ook tegelijk samen te werken in bestanden. Bovendien werkt OneDrive overkoepelend voor al jouw Microsoft Office 365 apps, wat schakelen tussen verschillende apps en documenten makkelijk maakt. En voor persoonlijk gebruik biedt Google Drive veruit de meeste gratis ruimte. Voor iedere situatie is er een passende cloud opslagdienst beschikbaar.

Ook met jouw bedrijf werken in de cloud?
Plan een (digitaal) bakkie in!
Veelgestelde vragen

Onderling verschilt de beveiliging van deze drives nauwelijks. Wanneer je losse bestanden met anderen deelt, heeft OneDrive iets meer beveiligingsopties dan Google Drive. Het is echter geen reden om de een boven de ander te verkiezen. 

Voor in de cloud opgeslagen documenten, presentaties en spreadsheets, kun je offline toegang inschakelen. Bij OneDrive wordt dit automatisch gedaan, bij Google Drive en Dropbox moet je dit handmatig inschakelen.

Synchronisatie gebruikt in de meeste gevallen niet veel bandbreedte. Bovendien kun je in de instellingen het gebruik hiervan nog iets verminderen. Dit kan bij Google Drive, OneDrive en Dropbox.

Alle cloud oplossingen bieden een gratis start geheugen aan. Daarna moet je voor opslag betalen. Alle diensten hebben zowel zakelijke als privé pakketten. 

📑 Inhoudsopgave
Dit is misschien ook wat voor jou!
Handige blogs en trainingen
Academy emoji

Bekijk de volledige academy

In de IT Synergy Academy vind je de leukste blog artikelen, handigste handleidingen en toffe klantcases over onze diensten, Microsoft 365, VoIP telefonie en de laatste ICT trends. Allemaal gratis te bekijken of downloaden, wel zo handig!

Verbeterde IT support met ons eigen AI experiment
AI is booming en heel veel bedrijven houden zich ermee bezig. Een tool die grappige...
Herontdek online samenwerken met Microsoft Loop
Meet IT Synergy
Direct een afspraak
Laat hier je nummer achter
We bellen je zo snel mogelijk terug!
Laat een bericht achter
We beantwoorden al je vragen!