AI is booming en heel veel bedrijven houden zich ermee bezig. Een tool die grappige teksten uitspuwt of je essay schrijft is namelijk één, maar hoe zet je AI nou in voor jouw organisatie? Daarvoor moet je grenzen verleggen. Door veel met andere ondernemers te praten, raakten we enthousiast over de implementatie van ChatGPT. We hebben het gekoppeld aan ons ticketsysteem van onze IT supportafdeling. En zo ontstond onze eerste échte AI toepassing.
ChatGPT om IT vragen te categoriseren
We zochten naar een manier om administratief werk te automatiseren, zodat onze Support Engineers volledig kunnen focussen op onze gebruikers en ICT vraagstukken oplossen. Denk bijvoorbeeld aan het samenvatten van een telefoongesprek en hier een e-mail over sturen.
Door ChatGPT te voorzien van het juiste ‘prompt’, kun je het systeem eigenlijk laten doen wat je wil. Zo vertellen wij dat ChatGPT zich moet gedragen als een System Engineer en we vragen de tool nu 4 dingen:
- De melding van onze gebruikers samenvatten
- De melding classificeren volgens ITIL en categoriseren of deze kritisch of niet kritisch is
- Een suggestie doen van een e-mail die naar onze gebruiker verstuurd kan worden (dit is een suggestie, dus onze engineers kunnen zelf ook nog de mail aanpassen)
- Een suggestie doen van welke 3 tot 5 stappen onze engineer als eerste kan ondernemen om de melding zo snel mogelijk op te lossen
Prompt in ChatGPT
ChatGPT reageert snel en compleet en is daardoor erg ondersteunend aan ons supportteam en het verbeteren van onze dienstverlening.
We sleutelen nu wekelijks aan onze koppeling om onze dienstverlening nog sneller te maken. De volgende stap is dat ChatGPT ons gaat helpen om analyses te doen op onze tickets. Ook de uitkomsten hiervan gaan we gebruiken om onze dienstverlening te verbeteren.
We gebruiken een versie van ChatGPT die onze input niet gebruikt om te leren en we hebben alle mogelijke securitymaatregelen genomen.