Hoe lekker is het als alles soepel werkt en je zo efficiënt mogelijk te werk kunt gaan? Toch is dit helaas niet altijd de realiteit. Zo zijn er verschillende ICT problemen die in midden- en kleinbedrijf (MKB) kunnen optreden. Maar wat kun je hieraan doen? Hieronder heb ik veel voorkomende IT problemen voor jou op een rijtje gezet.
Hackers
Alle bedrijven lopen het risico om gehackt te worden. Misschien denk je dat alleen grote bedrijven hier last van hebben, maar ook kleinere bedrijven lopen veel risico. Omdat een groot deel van hen geen beveiligingsbeleid hebben, richten veel hackers juist op deze kleinere bedrijven. Ik kan voor jou de juiste beveiliging inrichten, waardoor er toezicht wordt gehouden op het internetverkeer dat jouw netwerk probeert binnen te komen.
Ontbreken van back-ups
Het belang van een goede back-up, oftewel een reservekopie, wordt nog steeds onderschat bij organisaties. Maar het kan zomaar voorkomen dat je in één klap al je bedrijfsgegevens kwijt bent. Jij wilt natuurlijk absoluut geen data verliezen door dit ICT probleem en dat betekent dat je back-up in orde moet zijn. Zo kan alle data juist worden teruggezet bij problemen. Ervaar je problemen met je back-up of heb je vragen? Plan een brainstormsessie om met elkaar na te denken over de juiste back-up oplossing.
Niet gebruik maken van een cloud
Altijd online en overal kunnen werken, minder kosten aan dure hardware en geen tekort meer aan opslagruimte. Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is ook voor jou mogelijk door te werken in de cloud! Een cloud server is een server die verbonden is met het internet, waarop je kunt inloggen op afstand. Dit digitale domein is bij veel organisaties onwijs populair. Een mooi voorbeeld van een cloud oplossing is Office 365, met tools zoals Teams en OneDrive. Wil jij overstappen naar de cloud of bepaalde producten of abonnementen afsluiten? Ik kan je helpen om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Met een brainstormsessie denken we met elkaar na over hoe IT voor jou organisatie werkt.
Te veel papier gebruik
Als organisatie wil je natuurlijk zo efficiënt mogelijk werken. Toch wordt er nog veel gebruik gemaakt van papieren dossiers. Het zoeken van de juiste papieren kost echter veel tijd. Digitale bedrijfsprocessen bieden anno 2020 ontzettend veel mogelijkheden. Documenten vind je in no-time terug. Je hoeft niet te investeren in fysieke opslagruimte, medewerkers kunnen op iedere locatie bij de bestanden en het is ook nog eens een stuk beter voor het milieu. Werk efficiënt door jouw werkplekbeheer te laten inrichten, afgestemd op jouw behoeften.
Hardware- en software problemen
In een ideale wereld zouden hardware en software werken zonder problemen. Helaas is dit niet zo. Elk bedrijf kent het wel; je printer doet het niet meer, je PC blijft herstarten, er treedt een stroomstoring op of je systeem crasht. Je wilt dat alles 24/7 kan werken en op dit soort IT problemen zit je niet te wachten. Laat een IT scan uitvoeren om IT problemen in kaart te brengen of op te lossen, of kies bijvoorbeeld voor een antivirus software pakket. Benieuwd naar andere mogelijkheden? Je kunt altijd contact met mij opnemen voor het juiste advies.
Ontbreken van IT strategie
Veel bedrijven nemen niet de tijd om een goede IT strategie op te zetten. Dit kan leiden tot veel problemen. Zo weten medewerkers bijvoorbeeld niet waar zij documenten kunnen vinden of hoe zij systemen moeten gebruiken. Terwijl een goede strategie er juist voor kan zorgen dat er kosten worden bespaard en medewerkers productiever werken.
ICT bedrijven levert ook hardware tegen een aantrekkelijke prijs. Denk hierbij aan een nieuwe laptop, computer of ander soort apparatuur. Het is zelfs mogelijk om alle gewenste software op het apparaat te laten installeren, zodat je gelijk aan de slag kunt gaan.
Door je IT beheer uit te besteden, wordt jouw bedrijf continu gemonitord door de echte IT experts. Hierdoor kunnen problemen vroegtijdig worden gesignaleerd en opgelost.
Mocht je IT problemen ervaren, bijvoorbeeld met één van jouw technologische producten, dan staat de support van een IT bedrijf voor je klaar. Dit team heet ook wel de service desk en bestaat uit een aantal gespecialiseerde IT medewerkers die elk computer- en telefonie probleem in de kiem smoren.