Bellen met Microsoft Teams

Steven Hakkesteegt
Steven Hakkesteegt

1 november 2022

Vergadering via teams in een meeting room met collega's op kantoor en online

Veel bedrijven kunnen inmiddels niet meer zonder: Microsoft Teams. De afgelopen jaren is Teams uitgegroeid tot hét zakelijke communicatieplatform dat wereldwijd gebruikt wordt om (online) samen te werken. En zoals we gewend zijn van Microsoft, staat de ontwikkeling hiervan nooit stil. In deze blog lees je alles over de opties voor bellen via Teams en de integratie met je eigen hosted VoIP telefonieplatform in de cloud. 

Wat is Microsoft Teams bellen?

Microsoft Teams biedt eindeloze mogelijkheden om zakelijk te communiceren en online samen te werken. Met een abonnement op Microsoft 365 apps kun je, afhankelijk van jouw abonnementsvorm, gebruikmaken van alle voordelen van Teams. Je vergadert in online (video)calls, werkt samen in bestanden en deelt bedrijfsdata, zolang je maar internettoegang hebt.

Een belangrijk onderdeel is (video)bellen via Teams. Dit zit standaard inbegrepen in het abonnement en kan daarnaast worden uitgebreid door een integratie met VoIP telefonie. Hierover lees je straks meer. Je gebruikt Teams op je mobiel of desktop. Zo kun je dus ook als je onderweg bent of remote werkt, makkelijk connecten met collega’s via de app. 

Wat is VoIP?

Naast de ontwikkeling van Microsoft Teams, zijn we de afgelopen jaren ook naar een moderne manier van ‘traditioneel’ bellen gegroeid. Voorheen belden we via de analoge of digitale telefoonlijn. Inmiddels kunnen we ook via het internet bellen met VoIP (Voice over Internet Protocol). Dit betekent niets anders dan spraak in datapakketjes verzenden over de internetlijn. 

Met VoIP maak je geen gebruik meer van een fysieke telefooncentrale, maar bevindt jouw telefonie zich volledig in de cloud. Voor zakelijke telefonie heb je zelf toegang tot jouw hosted telefooncentrale. Hier beheer je alle zakelijke mobiele en vaste abonnementen binnen jouw organisatie. Wel zo makkelijk!

Enkele voordelen van de hosted cloud centrale

VoIP telefoniecentrale

VoIP bellen met Microsoft Teams

We zien dus twee belangrijke ontwikkelingen: het traditionele bellen wordt ingehaald door internetbellen en op zakelijk gebied groeit Microsoft Teams als totaaloplossing voor communicatie. Om deze twee cloud oplossingen optimaal te verbinden, is er de optie om je mobiele en/of vaste VoIP telefoonnummer te koppelen aan Microsoft Teams.

Dankzij deze koppeling bel je vanuit Microsoft Teams met je eigen vaste of mobiele zakelijke nummer. Jouw Teams licentie hangt dan in de cloud centrale, waardoor je vast, mobiel en via Teams alle functies van VoIP telefonie ter beschikking hebt. Denk hierbij o.a. aan nummers doorschakelen, bellen vanuit je vaste nummer en het in- en uitschakelen van openingstijden (handig voor de helpdesk en receptie!). Daarnaast beheer je alle zakelijke telefonieabonnementen via jouw hosted telefooncentrale. Op deze manier schaal je makkelijk op en af en heb je alles in één duidelijk overzicht.

Om de integratie van VoIP en Teams mogelijk te maken, heb je drie licenties nodig: een Microsoft Teams licentie, een abonnement in de telefoniecentrale en een licentie voor de koppeling. Een VoIP provider regelt dit, zodat je zelf geen omkijken hebt naar de inrichting van VoIP telefonie en Teams.

Bellen met externen via Teams

De integratie van VoIP en Teams zorgt dus voor een hoop voordelen op gebied van zakelijke telefonie met betrekking tot belfuncties. En het allermooiste; met de Microsoft Teams koppeling kun je vanuit je eigen zakelijke telefoonnummer extern bellen. De Microsoft Teams app fungeert dan dus eigenlijk zowel intern als extern volledig als jouw zakelijke telefoon. Je hoeft dan niet meer te switchen tussen verschillende communicatiemiddelen.

Met zakelijk nummer bellen via Teams

* Zo ziet Teams eruit met de VoIP integratie. Linksonderin heb je dan een dialpad om extern te bellen via Teams. 

Zakelijk bellen via de Microsoft Teams App

De Microsoft Teams app kun je downloaden als desktop en mobiele versie. Via de mobiele app ben je dus ook altijd bereikbaar voor chats en (video)calls. Daarnaast kun via de app ook bedrijfsbestanden benaderen en bewerken. Superhandig als je onderweg nog net even iets wil doorlezen, aanpassen of die ene collega nog wat moet vragen 📱

Om de app (en dus belangrijke bedrijfsdata) optimaal te beveiligen op je privéapparaten, maak je gebruik van Multi-Factor Authenticatie. Dit is een tweestapsverificatie, waarbij er wordt gecontroleerd of jij het wel echt bent die wil inloggen. Op deze manier is het nog steeds een veilige oplossing om de Teams app op privé smartphones of laptops te installeren.

Zakelijke telefonie via jouw VoIP provider

Om zakelijke VoIP telefonie te gebruiken, moet er een hoop worden ingericht in jouw cloud centrale. Daarnaast moet deze beveiligd worden. Dit wordt gedaan door een VoIP provider, zodat je zelf geen zorgen hebt over jouw zakelijke telefonie. Een VoIP provider zorgt daarnaast voor ongoing support, zodat je altijd terecht kunt voor vragen. En het grootste voordeel? Je hebt nog wel altijd toegang tot de centrale, zodat je nooit het overzicht hoeft te verliezen.

Benieuwd naar de mogelijkheden om zakelijke VoIP telefonie voor jouw bedrijf in te richten? We adviseren je graag over wat wij als VoIP provider voor jou kunnen betekenen!

📑 Inhoudsopgave
Dit is misschien ook wat voor jou!
Handige blogs en trainingen
Academy emoji

Bekijk de volledige academy

In de IT Synergy Academy vind je de leukste blog artikelen, handigste handleidingen en toffe klantcases over onze diensten, Microsoft 365, VoIP telefonie en de laatste ICT trends. Allemaal gratis te bekijken of downloaden, wel zo handig!

Wat is Microsoft Copilot?  
ICT oplossingen implementeren met een ICT bedrijf
Meet IT Synergy
Direct een afspraak
Laat hier je nummer achter
We bellen je zo snel mogelijk terug!
Laat een bericht achter
We beantwoorden al je vragen!